Health

Vijf fabels over vet verliezen

Als ik met mensen praat over gezonde voeding en afvallen, dan valt me op dat hier allerlei verschillende ideeën en een hoop misverstanden over bestaan! Mag je ’s avonds laat nog wel of juist niets meer eten? En word je van koolhydraten eten dik? Met deze blog geef ik uitleg over een aantal fabels die er bestaan over vet verliezen en help ik je op weg naar een gezonder lichaam!

Koolhydraten maken dik!

Koolhydraten zijn een belangrijke brandstof voor je lichaam. Het is inderdaad zo dat een overschot aan koolhydraten wordt omgezet in vet. Maar als voeding te weinig koolhydraten bevat, dan zorgt het lichaam zelf voor de benodigde voedingsstoffen om alle lichaamsfuncties draaiende te houden. Deze voedingsstoffen haalt je lichaam uit je spieren. Een zekere hoeveelheid koolhydraten in de voeding is dus nodig om afbraak van het lichaamseiwit tegen te gaan!

Na 20.00 uur eten is slecht

Als je wilt afvallen, is het vooral belangrijk dat je minder eet dan dat je lichaam verbruikt aan voedingsstoffen. De zogenaamde negatieve energiebalans. Hoe laat je eet is daarom minder belangrijk. Het is wel aan te raden om je spijsvertering regelmatig rust te gunnen. In de tijd dat je niet eet kan je lichaam werken aan herstel om de volgende de dag weer fris en fruitig te beginnen. Dus voor het afvallen is het minder belangrijk, maar een langere tijd niet eten doet onze gezondheid goed!

Hoe donkerder het brood hoe gezonder

Allereerst kan brood prima passen in een gezond eetpatroon, ook als je wilt afvallen. Helaas zegt de kleur niets over de ‘gezondheid’ van het brood. Sommige benamingen van brood klinken enorm aantrekkelijk, maar zijn dus niet per se gezonder. Belangrijk is om te kiezen voor brood gemaakt van volkoren granen. Volkorenbrood, in tegenstelling tot de witte variant, zorgt er namelijk voor dat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt nadat je het hebt gegeten.

Light voeding en voeding met 0% vet helpt bij gewicht verliezen

Helaas zijn deze termen vooral bedacht voor iedereen die op zoek is naar een snelle manier om af te vallen. Onder de pakkende slogans schrijven ze meestal niet dat een product weliswaar minder vet bevat, maar dat dit gecompenseerd is door er extra suiker aan toe te voegen. De hoeveelheid energie in een light-product hoeft dus niet per se minder te zijn! Ook producten die bijvoorbeeld 30% minder suiker bevatten dan het originele product, bevatten helaas nog altijd veel verzadigde vetten en transvetten. Ook geen goede keuze dus!

Fruit maakt dik!

Fruit bevat inderdaad van nature veel suikers. Maar je wordt niet dik door teveel fruit te eten. Als je meer calorieën eet dan dat je verbrandt, dan wel. Simpel. Eet het liefst twee stuks fruit per dag en kies regelmatig voor een andere fruitsoort. Fruit zit boordevol vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Bovendien bevat het verder niets aan toegevoegde suikers, zoetstoffen, geur-, kleur- en smaakstoffen. Een prima keuze dus. Zeker wanneer fruit een ongezonde snack als snoep, koekjes of chips vervangt!

Logo Foodcoach Lisette

Lisette

Mijn naam is Lisette, ik ben voedingscoach vanuit mijn praktijk aan huis en ik werk samen SnowWorld Healthclub. Ik geniet van alle gesprekken die ik voer met mijn clienten. Natuurlijk gaat het vaak over voeding, maar net zo vaak bespreken we de uitdagingen en drukte van alle dag en hoe je je hier mee om kunt gaan. Voor veel mensen is het niet duidelijk hoe ze gezond kunnen leven of hoe ze gezond kunnen afvallen. Ik help hen graag op weg om gezondere keuzes te maken die passen bij hun leefstijl.

Banner