Eetgewoontes over de grens
Health

Eetgewoontes over de grens

Reizen is het enige wat je kunt kopen dat je rijker maakt! Reizen brengt je in contact met andere culturen, rituelen en eetgewoontes. Vooral dat laatste, eetgewoontes, daar gaat voor mij veel aandacht naar toe. Terwijl ik deze blog schrijf zit ik in het vliegtuig terug naar Nederland. Ik heb een hele mooie reis door Japan gemaakt: een prachtig land, een verrijkende ervaring, en veel nieuwe kennis opgedaan over eetgewoontes.

Verleiding

In Nederland werk ik dagelijks met kinderen met overgewicht, een groot probleem in ons land, maar ook in andere westerse landen. Dit overgewicht heeft vele verschillende oorzaken. Onze veranderde eetcultuur is daar één van, voornamelijk door het aanbod. Overal wordt eten aangeboden (met veel keuzes!) en veel mensen eten onderweg. Uit onderzoek is gebleken dat de kinderen (in de Haagse Schilderswijk) gemiddeld 11 verleidingen per route van huis naar school hebben. Verleidingen zijn plekken waar zij eten kunnen kopen. Dit zijn er voor een schooldag dus 22, mocht je thuis lunchen dan zijn het er 44. Probeer dat maar eens te weerstaan!

Fast food

Niet alleen het aanbod, maar ook de portiegrootte is toegenomen. Je kunt vaak niet meer één stuk kopen. Deze grote porties komen ook voor aan tafel. Sommige kinderen eten meer dan een gemiddelde volwassene tijdens het avondeten. Dit zijn slechts enkele voorbeelden die het ontstaan van overgewicht bevorderen.

Fastfood

Drie jaar geleden reisde ik naar het mooie, natuurrijke Borneo. Alvorens mijn tocht door de jungle startte, verbleef ik een dag in Miri – een middelgrote stad aan de kust, vlak naast Brunei. Tot mijn grote verbazing bleek er naast Starbucks ook nog KFC, McDonalds, Burger King en andere fastfood restaurants aanwezig te zijn. Vele lokale jongeren liepen overdag met een donut in de hand en ’s avonds hingen zij in het winkelcentrum in de fastfood ketens. Begrijp me niet verkeerd, deze ketens mogen natuurlijk bestaan en iedereen mag daarvan op zijn tijd genieten, alleen moet de verandering van eetpatroon er niet voor zorgen dat onze gezondheid en kwaliteit van leven achteruit gaan.

Naast Japan heb ik deze week ook een kort familiebezoek gebracht aan mijn zus in Singapore. Op de terugweg richting Singapore Changi airport zag ik een Burger King onder een basisschool. In Nederland hebben we ‘last’ van de mobiele snackkarren in de buurt van scholen waardoor je als schoolkantine nog zo je best kunt doen om gezondere keuzes aan te bieden, de verleiding van een snel patatje om de hoek is heel groot. En dat kun je het onrijpe puberbrein ook niet kwalijk nemen. Maar wellicht zouden we onze ‘lessons learned’ meer en beter moeten delen met landen waar fastfood relatief gezien nieuwer is?

Eetgewoontes over de grens

Klein, middel, groot

In mijn rondreis door Japan viel mij vooral in restaurants op dat porties nog ‘normaal’ zijn. Je hebt voldoende gegeten in plaats van dat je de net te grote porties helemaal op eet. In de supermarkt kun je een snack kopen, gewoon per stuk of in een kleine verpakking. De meeste eet kraampjes bieden één portie aan en ook dit zijn hoeveelheden die wij bijna niet meer kunnen verkrijgen. De locaties waar eten en drinken op straat aangeboden wordt is ook veel minder dan in Nederland. Maar er vinden kleine veranderingen plaats, veranderingen die niet gunstig zijn.

Zo zag ik ook foodtrucks die een klein, middel en groot formaat verkochten waarbij het prijsverschil minimaal was. Vanuit de consumenten psychologie is het bekend dat je als consument vaak voor de middelste maat kiest, of voor de grote, omdat je in verhouding veel meer krijgt voor je geld. Mijn hoop is vooral dat niet westerse landen kunnen leren van onze ‘fouten’ want ook hier zag ik een hoop kinderen die extra’s kilo’s met zich meedragen.

Ik heb heel erg genoten van mijn reis maar ik hoop dat we tot inzicht komen en elkaar kunnen helpen om in Azië de grote problemen van overgewicht te voorkomen. Dat is immers altijd beter dan genezen!

Mieke

Mijn naam is Mieke Schrijvers, diëtist en leefstijlcoach (en eigenaar van De Leefstijldiëtist). Hoe wij omgaan met eten en drinken fascineert mij en dan met name het ontwikkelen van een gezonde leefstijl. Ik ben begonnen met de doelgroep: kinderen met overgewicht. Inmiddels richt ik mij op verschillende doelgroepen. Mijn leven draait om eten, drinken, bewegen, coaching en mensen zien groeien en ontwikkelen. Maar wees gerust, mijn liefde voor lekker koken resulteert ook best nog wel eens in te veel en te ongezond eten 😉 Ik geloof er in dat je alles, maar dan wel met mate, met liefde en met verstand kunt eten!

Banner