Burn-out
Health

Hoe houd je het vol!?

Dat vraag ik natuurlijk mezelf wel eens af. Maar met grote regelmaat, vraag ik het mij ook af als ik de mensen om mij heen bezig zie. Hoge eisen op het werk, een gezin, een druk sociaal leven, sporten, gezond eten, familie en oh ja, slaap! Dat schijnt ook wel belangrijk te zijn.

Het liefst doen we het allemaal binnen 24 uur. Vergeet hierbij ook niet de tijd dat we bezig zijn met het checken van onze mobiele telefoon en de verplichte reacties die dat weer met zich meebrengt. Netflix draagt overigens óók niet bij aan de noodzakelijke slaap.

Allemaal moe!

Omdat ik in mijn werk regelmatig met medewerkers over vitaliteit gerelateerde onderwerpen praat, vraag ik het mij misschien wat vaker af, maar hier kan niemand toch omheen? Je legt de lat vaak hoog, want anderen kunnen het toch ook? Nou, ik kan je dit vertellen: Anderen lopen ook leeg!

1 op de 7 werkende Nederlanders heeft last van burn-out klachten. (onderzoek CBS, TNO en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2016)

Dit geldt overigens niet alleen voor de werkende Nederlanders. Ook studenten weten zich goed uit te putten. Voor deze groep geldt nagenoeg dezelfde sociale- en werkdruk. Het gebruik van Netflix, Instagram en andere social media zorgt ervoor dat scholieren vaak pas midden in de nacht de slaap vatten.

1 op de 10 scholieren heeft last van ernstige inslaapproblemen en kan niet goed wakker worden in de ochtend, vaak met schoolverzuim tot gevolg. (bron hersenstichting)

‘Moe’ in de media

Gelukkig wordt er over vermoeidheid, stress en burn-out steeds meer gezegd en geschreven. Het lijkt erop dat we er vroeg of laat allemaal mee te maken krijgen. Als we het al niet hebben ervaren.

Hebben jullie Sofie in de mentale kreukels gezien? Zeker de moeite waard om die serie terug te kijken, mocht je tijd over hebben. 😉 Het is een mooie serie vol inzichten en aangedragen oplossingen.

Ook het onderstaande filmpje van het minicollege van hoogleraar Erik Scherder geeft inzichten en draagt oplossingen aan.

Bewegen, muziek, gebruik van het empatisch vermogen en slapen zijn dus, volgens deze wetenschap, manieren om stress te verlagen. Goed om te weten! Wat hebben we nog meer?

Apps voor onze gezondheid

Helemaal van deze tijd zijn er natuurlijk ook apps voor de mobiel. Hoe kan het ook anders. We kennen inmiddels op onze telefoon de avondwekker denk ik wel? Een seintje om te gaan slapen. Handig! Ook voedingsdagboeken als MyFitnessPal zijn niet onbekend meer bij de meeste. Maar er zijn nog een paar goeie, ik deel ze hier met je.

Calm. Voor de nodige ontspanning.

  • ‘Daily meditation programs’
  • ‘Sleepstories’
  • ‘Breathing exercises’

Bezoek de website.

Human. Voor de nodige beweging.

Een erg leuke beweegmeter van Hollandse komaf. De app motiveert je om aan de noodzakelijke 30 minuten beweging te komen en je kunt hierbij zelfs een wedstrijdje spelen met jouw buurt.

Bezoek de website.

Moment. Misschien nog wel de meest noodzakelijke.

  • Leer hoe je jouw telefoon minder kunt gebruiken (ook leuk voor je kinderen en dan bedoel natuurlijk als jij de app gebruikt…)
  • Zie hoe je jouw tijd besteedt op je mobiel
  • Je kunt dit alles doen met het gezin! Helemaal mooi is de optie ‘screen free family dinner time’!

Bezoek de website

Maargoed, bijzonder leuk allemaal, maar houden we het hiermee dan wèl vol? Pak je hiermee de bron aan? Voorkom je hiermee echt jouw energielek? Of moet je toch dieper graven, iets verder zoeken? Heb je meer nodig dan alleen een app? Gaat het vanzelf weer weg als je een beetje rust neemt, of moet je echt aan de slag?

Het antwoord hierop mag eenieder natuurlijk voor zichzelf bepalen. Voor mijn mening mag je mij altijd mailen 😉

Burn-out

 

 

Jelle

Ik haal graag het beste in medewerkers naar boven. Wees goed voor lichaam en geest en gebruik de juiste brandstof, uit liefde voor jezelf. :-) www.healthclubincompany.com

Banner