Online winkelen
Fashion

De populariteit van online winkelen

Juni is mijn favoriete maand van het jaar! Bij uitstek een feestmaand, omdat m’n dochter (20 juni) en ik (5 juni) jarig zijn. En.. omdat het weer in deze maand vaak goed is en mensen vrolijk zijn omdat de geplande vakanties eraan komen en het vakantiegeld gestort is. Je merkt het direct aan de stemming. Er is geld en laten we dat eens even heerlijk spenden met z’n allen! De consumptieve bestedingen nemen toe, het vertrouwen in de economie stijgt weer, zonder twijfel. En laat ik daar nu net mijn gedachten over hebben..

Online winkelen

Mijn dochter en ik

Ik speel al een tijdje met het idee om een webshop op te starten. Met marketing als achtergrond kun je het jezelf eigenlijk niet meer veroorloven om als winkel geen webshop te hebben. De online bestedingen groeien elk jaar zo enorm hard dat het eigenlijk een ‘waste‘ is om daar niet van te profiteren.

Even wat cijfers op een rijtje:

  • In het eerste half jaar van 2015 zijn de online aankopen gestegen met 18,4%.
  • Dit komt neer in harde euro’s op €7,96 miljard waarvan €3,91 miljard besteed aan producten zoals electronica, telecom en kleding.
  • De overige €4,07 miljard wordt besteed aan de online aankoop van diensten zoals vliegtickets, tickets voor evenementen en verzekeringen.
  • 87% van de Nederlanders (!!) heeft in de eerste helft van 2015 een online aankoop gedaan.
  • De meeste aankopen online worden gedaan door de doelgroep 25-45 jaar. Maar.. Relatief gezien is in 2015 de groei echter het grootst onder de mensen die ouder zijn. Voor het eerst heeft meer dan de helft van de mensen tussen 65-75 jaar een online aankoop gedaan, terwijl meer dan 1/5 van de mensen ouder dan 75 zich onder de e-shoppers schaarde.

Dit zijn best indrukwekkende getallen op een rijtje, als je het mij vraagt.

Maar: niet iedereen wil online winkelen. Van de mensen die dat het afgelopen jaar niet heeft gedaan, zegt bijna 80% dat ze het product eerst willen zien. Ook zijn zorgen over privacy en veiligheid of een gebrek aan technische know-how redenen om het niet te doen. Gelukkig maar! Daarom zijn boetiekjes zoals die van mij ook populair. De persoonlijke service en aandacht, het voelen en passen van het product, de beleving van het shoppen.. Dit is niet haalbaar via een scherm.

Ik geloof enorm in de kracht van de combinatie; het ‘en-en’ verhaal omdat het gemak de mens dient. Dat neemt in de toekomst alleen maar toe. Nieuwe services en technische snufjes maken nu al zoveel mogelijk, daar kun je gewoonweg niet omheen. Het is wel een tendens waar de samenleving naartoe groeit en waarvan je de boot niet mag missen.

Het grootste obstakel voor mij is tot nu toe ’tijd’ geweest. Ik kom nu al zo vaak tijd tekort dat ik steeds niet de mogelijkheid zag om dit proces op te starten. Maar geen excuses meer! De webshop komt er, lancering september 2016.

To be continued..

Ik ben Angelien van der Lans, 37 jaar, moeder, ondernemer, levensgenieter, mode-, wijn-, reis- en sportfreak.. Drukbezet maar altijd in control! Hoe ik dat doe? Goed plannen en (bijna) alles doen met passie! Dan krijg je energie in plaats van dat het je energie kost.. Dat is de uitdaging!

Banner